- Woensdag toonde Lynk & Co het nieuwste model aan het Nederlandse publiek: de 08.
- Het is een plug-in hybride die een grote accu meekrijgt, waarmee tot wel 200 WLTP-kilometers volledig elektrisch zijn af te leggen.
- Gecombineerd zou de actieradius op zo’n 1.100 kilometer uit moeten komen.
- Lees ook: Het nieuwe elektrische model van Lynk & Co gaat niet het verschil maken: de optie om je eigen auto te verhuren moet dat wel gaan doen
Nadat Lynk & Co eind vorig jaar de volledig elektrische 02 SUV aankondigde, is het nu tijd voor een wat groter model. Het merk presenteerde woensdag de nieuwe Lynk & Co 08, een plug-in hybride (PHEV) SUV en direct het grootste model het merk.
De auto meet bijna een halve meter langer dan de 01, waar Lynk & Co vooral van bekend is. Maar dat is niet het interessantste aan deze semi-elektrische auto. Dat is namelijk het feit dat de auto tot wel 200 kilometer (WLTP) volledig elektrisch kan afleggen. Dit zorgt ervoor dat je vrijwel al je dagelijkse ritjes in Nederland volledig elektrisch kunt afleggen zonder een keer te hoeven stekkeren.

Aangezien het hier gaat om een plug-in hybride, is het opladen geen vereiste. De auto kan ook op zijn benzinemotor verder. Lynk & Co zegt dat de auto, mits de elektro- en benzinemotoren samenwerken, zo’n 1.100 kilometer zonder laad- of tankstop kan afleggen.
Ook weten we dat de auto aan de snellader gehangen kan worden, waardoor het accupakket in optimale omstandigheden in 33 minuten van 10 procent naar 80 procent kan laden.
Nieuwe plug-in hybride van Lynk & Co
Voor de rest is de Lynk & Co, dat een dochterbedrijf is van het Chinese Geely, niet gortig met details. Informatie over de benzine-aandrijving en de grootte van het accupakket krijgen we vooralsnog niet. Maar gelukkig weten we dat de 08 al langer in China beschikbaar is. Als we naar de specificaties van die auto kijken, kun je een beetje voorspellen wat ons in Nederland te wachten staat.

De Chinese 08 heeft bijvoorbeeld een zuinige 1,5 liter benzinemotor en een maximaal gecombineerd vermogen van 585 pk voor het topmodel. Ook heeft het Chinese topmodel twee elektromotoren die dit vermogen en vierwielaandrijving mogelijk maken. De overige versies moeten het doen met 375 pk en slechts één elektromotor en voorwielaandrijving. Dat maakt ook dat er zo'n 100 kilo verschil tussen deze varianten zit. Het topmodel weegt 2.200 kilo, waar de goedkopere varianten 2.100 kg in de schaal legt.
De Lynk & Co 08 zal in de zomer in ons land verschijnen voor een vanafprijs van net geen 56.000 euro. Hij zal er in twee uitrustingsniveau komen: Core en More.
